Tilbage til stort billede

 

Mændene ved graven

Lukas 23 v. 50-51:  Og se, der var en mand ved navn Josef, medlem af rådet og en god og retfærdig mand, som ikke havde samtykket i de andres råd og dåd, han var fra Arimatæa, en by i Jødeland, og han ventede guds rige

 

Johannes: v. 38-42: Men Josef fra Arimathæa, som var en af Jesus Discipel, dog lønligt, af Frygt for Jøderne, bad derefter Pilatus om,  at han måtte tage Jesu Legeme, og Pilatus tillod det.

Da kom han og tog Jesu Legeme. Men også Nikodemus, som første Gang var kommen til Jesus om Natten, kom og bragte en Blanding af Myrra og Aloe, omtrent hundrede Pund.

De toge da Jesu Legeme og bandt det i Linklæder med de vellugtende Urter, som Jødernes Skik er at fly Lig til Jorde. Men der var på det Sted, hvor han blev korsfæstet, en Have, og i Haven en ny Grav, hvori endnu aldrig nogen var lagt. Der lagde de da Jesus, for Jødernes Beredelses dags Skyld, efterdi

Graven var nær

Kvinderne ved graven

Alle fire evangelier beskriver samstemmigt, at det var nogle kvinder af Jesu efterfølgere, der først så den tomme grav. Dog nævner evangelierne forskellige kvinder og et forskelligt antal.

 

Mattæus:      Maria Magdalene og ”den anden

                    Maria”.

Markus:       Maria Magdalene, Maria, Jakobs mor,

                    og Salome.

Lukas:         Taler blot om de kvinder, som var

                    kommet fra Galilæa sammen med Jesus.

Johannes:     Maria Magdalene, men viser dog at han

                    godt vidste der var flere, ved at Maria

                    siger:

                    De har flyttet Herren fra graven, og vi

                    ved ikke, hvor de har lagt ham.

 

I alle evangelierne, (i mindre grad Johannesevangeliet) lægges der eksplicit vægt på, at kvinderne var øjenvidner både til Jesu død (Mark 15,40; Matt 27,55; Luk 23,49; Joh 19,25), Jesu gravlæggelse (Mark15,47; Matt 27,61; Luk 23,55) og til den tomme grav (Mark 16,4; Matt 28,1; Luk 24,1; Joh 20,1). 

Tilbage til stort billede