 |

Mændene ved graven
Lukas 23 v. 50-51: Og se, der var en
mand ved navn Josef,
medlem af rådet og en god og retfærdig mand,
som ikke havde samtykket i de andres råd og dåd, han var fra
Arimatæa, en by i
Jødeland, og han ventede guds rige
Johannes: v. 38-42:
Men Josef fra Arimathæa, som var en af
Jesus Discipel, dog
lønligt,
af
Frygt for Jøderne,
bad
derefter Pilatus om,
at
han måtte
tage
Jesu Legeme, og Pilatus tillod det.
Da
kom
han og tog Jesu
Legeme.
Men
også Nikodemus,
som første Gang var
kommen til Jesus om
Natten, kom og
bragte en Blanding af Myrra og Aloe,
omtrent hundrede
Pund.
De toge
da Jesu Legeme og
bandt det i Linklæder med de
vellugtende Urter,
som Jødernes Skik
er at fly Lig til
Jorde.
Men
der var på det Sted,
hvor han blev
korsfæstet, en Have,
og i Haven en ny
Grav, hvori endnu
aldrig nogen var
lagt.
Der
lagde de da Jesus,
for
Jødernes Beredelses
dags Skyld, efterdi
Graven var nær |
Kvinderne ved graven
Alle fire evangelier beskriver
samstemmigt, at det var nogle kvinder af Jesu
efterfølgere, der først så den tomme grav. Dog nævner
evangelierne forskellige kvinder og et forskelligt
antal.
Mattæus:
Maria Magdalene og ”den anden
Maria”.
Markus:
Maria Magdalene, Maria, Jakobs mor,
og Salome.
Lukas:
Taler blot om de kvinder, som var
kommet fra Galilæa
sammen med Jesus.
Johannes: Maria
Magdalene, men viser dog at han
godt vidste der var
flere, ved at Maria
siger:
De har flyttet Herren fra graven, og
vi
ved ikke, hvor de har lagt ham.
I alle evangelierne, (i mindre grad
Johannesevangeliet) lægges der eksplicit vægt på, at
kvinderne var øjenvidner både til Jesu død (Mark 15,40;
Matt 27,55; Luk 23,49; Joh 19,25), Jesu gravlæggelse
(Mark15,47; Matt 27,61; Luk 23,55) og til den tomme grav
(Mark 16,4; Matt 28,1; Luk 24,1; Joh 20,1).
|